Select Your Style

Choose your layout

Color scheme

Cum vorbeşti cu oamenii pe net

În offline sunt câteva lucruri pe care mulţi dintre noi le facem aproape automat, atât de naturale sunt: salutăm, mulţumim, ne lăudăm prietenii când au reuşite şi evităm să intrăm în conflicte şi să jignim oamenii când nu împărtăşim aceleaşi păreri. În online însă regulile de acest fel par să dispară pentru mulţi dintre utilizatori. E important să ştii cum vorbeşti cu oamenii pe net, fie că te întâlneşti cu ei şi în viaţa reală, fie că nu îi cunoşti şi crezi că nu îi vei vedea vreodată faţă în faţă.

Cum vorbeşti cu oamenii pe net

Nu e întotdeauna uşor să ştii să te adresezi corect pe internet, mai ales că nu mereu îţi dai seama cine este în spatele unui cont. Avem totuşi nişte repere din viaţa de zi cu zi:

  • pot să spun „tu” unor copii de vârsta mea;
  • vorbesc cu „dumneavoastră” cu persoanele mai în vârstă;
  • necunoscuţilor e de preferat să mă adresez tot cu „dumneavoastră”, mai puţin dacă sunt copii de vârsta mea.

Aşa cum e important să prezentăm o imagine bună în offline, e important să păstrăm aceeaşi imagine bună şi pe net. Şi nu e vorba de fotografii, ci de limbajul pe care îl foloseşti.

Ştii deja că nu contează dacă îţi ştergi tu un mesaj. E posibil ca deja altcineva să îi fi făcut deja un print screen şi dovada să existe. Apoi, arhivele aplicaţiilor precum Facebook sau Instagram păstrează oricum şi ceea ce ştergi tu, aşa că e bine ca înainte să scrii sau să postezi ceva, orice, să ţii cont de câteva reguli simple, dar valoroase:

  • nu folosim cuvinte urâte;
  • nu înjurăm şi nu jignim alţi oameni;
  • nu folosim cuvinte ofensatoare, expresii care discriminează sau sunt rasiste.

Nu uita că orice cuvânt urât folosit poate fi asociat numelui tău. Sigur, uneori te poate înfuria ce scrie sau postează cineva, însă dacă foloseşti cuvinte urâte, ele sunt ale tale, în primul rând. Ele spun ceva despre tine, despre controlul şi educaţia ta.

De regulă, primii prieteni din mediul online sunt cei cu care ne cunoaştem în viaţa de zi cu zi: prietenii din copilărie, colegii de clasă, colegii de apartament etc. Uneori ne putem certa cu ei sau putem să ne supărăm pentru ceva ce ne-au spus.

Furia sau revolta sunt sentimente fireşti, care pot apărea în relaţiile noastre atunci când avem un conflict cu persoanele apropiate. Iar tentaţia de a muta aceste certuri în mediul online este foarte mare pentru mulţi oameni. Uneori acestea nu sunt doar în privat, ci şi în grupuri mai largi sau chiar pe o pagină proprie, iar acest lucru nu face decât să agraveze şi mai tare lucrurile.

Există modalităţi mai potrivite de a ne exprima furia, revolta sau tristeţea, fără a răni însă pe cineva. Îi poţi comunica în mod direct unui prieten că te-au rănit vorbele lui sau poţi să încerci înainte să te linişteşti. Poţi merge în camera ta, să te uiţi la televizor, poţi face sport sau poţi vorbi cu cineva despre felul în care te simţi.

Aceleaşi lucruri trebuie să le respecţi şi în online:

  • aşteaptă să te răcoreşti şi nu trimite mesaje sau nu face postări la nervi;
  • îndepărtează-te de telefon sau calculator şi concentrează-ţi atenţia pe altceva o perioadă;
  • scrie sau vorbeşte cu altcineva despre cum te simţi şi ce s-a întâmplat, cere un sfat;
  • nu posta informaţii private despre cel pe care eşti supărat; nu va mai avea încredere nici el în tine, dar nici cei care-ţi văd mesajul;
  • nu ameninţa şi nu jigni; dacă vrei să îi transmiţi ceva, scrie-i despre cum te-ai simţit, cât de trist sau de furios eşti din cauza aceea.

 

Cum utilizezi mesajele private

Înainte de toate, un mesaj vine doar după o formulă de salut: Bună/Salut/Bună ziua.

Apoi, ai grijă ce, cât şi cum scrii. Oamenii se pot supăra şi te pot bloca dacă se simt hărţuiţi. Imaginează-ţi doar cum ar fi ca în camera ta să intre cineva de 20 de ori în câteva minute, ca să te preseze să faco ceva pentru care nu ai timp sau pur şi simplu nu vrei. E acelaşi lucru şi când primeşte cineva zeci de mesaje în câteva minute sau ore.

Dacă ai pus o întrebare, aşteaptă să ţi se răspundă, nu continua să trimiţi mesaje fără număr. Poţi, eventual, să întrebi persoana respectivă când ar fi potrivit să revii cu un mesaj. Iar dacă nu doreşte să-ţi răspundă, renunţă. Să insişti este o formă de hărţuire.

Nu uita că şi tu poţi primi întrebări din partea altora. Răspunde doar dacă vrei şi doar dacă simţi că nu e periculos să intri într-o discuţie cu persoana respectivă. Întrebările altora nu le poţi controla, dar pe răspunsurile tale eşti pe deplin stăpân.

De asemenea, trebuie să ştii că politicos este să răspunzi la un mesaj în interval de o zi, dar asta numai dacă este vorba de o întrebare politicoasă, nu foarte personală, nu-ţi cere date personale şi nu conţine pericole potenţiale.

Cum foloseşti Tag-ul

Tag-ul este şi el o formă de a angaja pe cineva într-o postare scrisă, foto sau video. Unor copii sau adulţi nu le place să apară poza lor pe profilul altor oameni, să ştie toată lumea unde au fost, să vadă cu cine sunt prieteni sau să fie asociaţi cu multe alte persoane cu care nu au nicio treabă (este cazul postărilor în care dai tag la 20 de prieteni odată, chiar şi doar ca să le urezi La mulţi ani, de exemplu). Dacă vrei să faci acest lucru este important să îi întrebi înainte pe oamenii respectivi dacă sunt sau nu de acord să îi tag-uieşti.

La rândul tău, şi tu te poţi proteja de tag-urile nedorite. Facebook are o setare numită Timeline review pe care o poţi activa şi în acest fel poţi să alegi pentru fiecare postare în parte dacă să apară pe profilul tău sau nu.

Cum foloseşti Share-ul (Redistribuirea)

Ori de câte ori dai mai departe o fotografie, un video sau o postare de tip text e bine să te asiguri că nu greşeşti în vreun fel. Ai putea să răneşti pe cineva, să jigneşti, să distribui o informaţie falsă sau ceva înşelător pentru alţii (cum sunt postările care anunţă ceva, dar care cer la final diverse date personale).

Uite câteva întrebări pe care ţi le poţi pune înainte să apeşi butonul de share:

  • Conţine cuvinte urâte?
  • Pune într-o lumină proastă/este jignitoare pentru persoana din imagine sau video? (Exemple: un copil bătut, dezbrăcat, un copil cu o dizabilitate supus batjocurii etc.)
  • Pune în pericol pe cineva? (Exemplu: oricine îşi poate da seama unde locuieşte persoana respectivă şi poate merge la ea.)
  • Este înşelătoare? (Exemplu: conţine mesajul de a o trimite la cel puţin 10 persoane, însoţit de poza proprie, conţine îndemnul de a expune corpul mai mult decât e permis sau îndemnuri de a cumpăra un produs?)
  • Conţine link-uri sau adrese de site-uri nepermise vârstei mele? (Exemplu: chat-uri sau site-uri porno.)
  • Jigneşte oameni pe baza rasei, etniei, apartenenţei la o religie, sărăciei sau alte baze? (Exemplu: o fotografie cu un copil care cerşeşte etc.)
  • Îndeamnă la ură sau violenţă? (Exemplu: “merită bătut”, “trebuie împuşcaţi”, “merită violată” etc).
  • Îndeamnă la comportamente dăunătoare sănătăţii? (Exemple: “cum să faci să nu mănânci”, consumul de alcool, droguri, vandalism etc.)

Dacă ai răspuns cu Nu la lista de mai sus, poţi distribui şi poţi însoţi share-ul şi de mesajul sau opinia ta. Nu uita că regulile de mai sus se aplică şi vorbelor tale.

Citeşte şi: Cum te prinzi că o ştire e falsă – CDT – Cu De Toate (ajungemmari.ro)

No Comments

Comments are closed.

To Top