Cont de mail, conturi de Social Media, conturi pe la toate magazinele de unde comandăm ceva, conturi la companiile de net, electricitate, gaze. Şi să vrei şi nu poţi ţine minte câteva conturi ai şi unde. Acesta este şi motivul pentru care mulţi au o parolă unică pentru toate. Iar asta este prima greşeală când vine vorba de securizarea conturilor online.
Cum poţi să-ţi protejezi conturile online
Cu cât parolele tale sunt mai sigure – am spus parole, nu parola, da? – cu atât mai bine protejate sunt datele tale. Parola adresei de e-mail este foarte importantă pentru că este şi cheia către aplicaţiile în care ţi-ai deschis cont folosind mail-ul. Aşa că fii super atent ori de câte ori vrei să închizi calculatorul sau dacă te-ai logat pe telefonul altcuiva, să nu uiţi să ieşi din cont. Altfel, oricine vine după tine poate intra direct în contul tău şi va avea acces la toate informaţiile sau imaginile de acolo.
Chiar dacă pare mai complicat, e de preferat să foloseşti adresa de email ca să deschizi orice cont în locul numărului de telefon. Acesta din urmă se poate schimba, iar odată cu el poţi pierde accesul în orice aplicaţie sau cont în care l-ai folosit şi toate datele de acolo.
Iar dacă ai o parolă foarte sigură poţi păstra email-ul în siguranţă ani de zile. Dar ce înseamnă o parolă sigură? Cum o creezi, cum ştii cât de sigură e şi, mai ales, cum o ţii minte?
Cele mai puternice parole sunt combinaţiile de litere, cifre şi semne speciale. Poate părea imposibil să ţii minte aşa ceva, dar există soluţii şi pentru asta: formulele care ajută memorarea.
Mai exact, alege un text uşor de memorat – cum ar fi 2 versuri cunoscute: O, brad frumos, o brad frumos/Cu cetina tot verde. Ia prima literă din fiecare cuvânt, semnele de punctuaţie şi cifrele: O, brad frumosX2/Cu cetina tot verde. Observaţi că am îlocuit repetiţia O, brad frumos cu semnul înmulţirii cu 2 şi a păstrat semnul / ca semn despărţitor al versurilor.
Avem, astfel, o parolă puternică de 11 caractere: O,bfX2/Cctv, care are avantajul că poate fi memorată foarte uşor, în ciuda aspectului extrem de complicat. Evident, recomandarea este să păstraţi modelul, nu şi exemplul de parolă pe care l-am scris aici.
Nu e suficient să îţi creezi o parolă puternică, ci şi să o protejezi. Asta înseamnă că nu o împărtăşeşti cu nimeni: nici cu iubitul/iubita, nici cu cel mai bun prieten, cu nimeni. Azi sunteţi bine şi veseli, dar mâine vă puteţi certa şi te poţi trezi cu fotografii, mesaje sau alte informaţii importante furate sau, mai rău, făcute publice.
Contul de email, Facebook, Instagram etc este precum periuţa de dinţi – al tău şi doar al tău. Nu-l împarţi cu nimeni. Dacă ai dat totuşi parola cuiva, schimb-o cât mai repede ca să fii sigur că eviţi problemele. În plus, nu folosi aceeaşi parolă peste tot. Ca să fii cât mai protejat e bine să ai o parolă diferită la fiecare cont şi e recomandat să le şi schimbi periodic. Poţi folosi o aplicaţie de management a parolelor ca să fii sigur că nu le uiţi şi nu le încurci.
Pe lângă parolă e important să foloseşti şi autentificarea în 2 paşi. Aceasta presupune ca utilizatorul să folosească 2 elemente de identitate atunci când se loghează. Multe dintre serviciile de Social Media au activat deja acest lucru pentru a asigura o mai bună securizare a conturilor, aşa că pe lângă parolă poţi primi un mail, de exemplu, în care eşti anunţat că se încearcă această logare.
Dacă ai un smartphone cu senzor de amprentă încorporat, alege întotdeauna amprenta în locul parolei. E mult mai sigur accesul şi, cu siguranţă, mai rapid.
No Comments